Perstuntumalla vääriä johtopäätöksiä

Osa metalliteollisuuden firmoista kärvistelee koronakurimuksessa, osalla pyyhkii hyvin. Ainakin toistaiseksi. Joillekin aloille karu todellisuus tulee vastaan, kun tilauskirjat tyhjentyvät. Moni yritys kun valmistaa nyt ennen koronaa saatuja tilauksia eikä uusia ole näköpiirissä. Nyt jos koskaan on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä hetki, josko tekisi välillä jotain toisin. Tuotannon tehostaminen on yksi tapa saada jonkin sortin muutos aikaan, mutta se ei onnistu ilman tietoa nykytilasta. Jos aina tekee kaiken samalla lailla, lopputuloskin tuppaa olemaan aina sama.

Kun tuotantojohtajilta kysyy tuotannon kehittämishankkeista, saa yleensä kolmenlaisia vastauksia: 1) “Nyt on niin kiire, että palataan vaikka puolen vuoden päästä asiaan.” 2) “Nyt menee sen verran heikosti, että palataan puolen vuoden päästä asiaan.” 3) ”Meillä ei ole minkäänlaisia kehityshankkeita menossa tai tulossa.” Kaikki yrityksen toimintaan liittyvät muutoshankkeet ovat kuin lapsen teko: sitä “oikeaa hetkeä” ei ole olemassakaan. Hommaan on vain ryhdyttävä. Jos kehityshankkeita ei ole menossa lainkaan, johtajan tehtävää hoitaa suojatyöpaikassa oleva väärä henkilö.

Digitalisaatiohankkeet eivät ole nykypäivänä enää mitään vapaavalintaisia juttuja vaan elintärkeitä asioita yrityksen tuottavuuden parantamiseksi. Luulisi yrityksen johtoa kiinnostavan, käykö se parin miljoonan kone 20% vai 40% tehollisesta työajasta ja kuinka sitä aikaa voidaan kasvattaa. Mitattu tosiasia on, että suomalaisissa yrityksissä koneiden käyttöaste on yleensä todella huono, etenkin jos verrataan aasialaisiin toimijoihin.

Moni tehdaspäällikkö ja tuotantojohtaja on sanonut minulle tietävänsä koneiden käyttöasteen menemällä halliin. Se on pötypuhetta. Heillä ei ole mitään hajua siitä mitä tapahtui viisi minuuttia ennen tai mitä tapahtuu viisi minuuttia heidän lähtönsä jälkeen. Kuinka he voisivatkaan sen tietää?  Ihmiset ovat myös perin kekseliäitä keksimään erilaisia syitä sille, miksi koneet eivät käy. Ainoastaan mittaamalla saadaan selville todellinen tilanne. Muuten mennään, puheista huolimatta, perstuntumalla. Se puolestaan on hyvin usein täysin väärä.

Kuka näitä asioita ehtii silloin ajattelemaan, kun taantuma helpottaa? Eräs vanha asiakkaani totesi vuoden 2008 laman aikoihin, että hän on nähnyt yrittäjänä jo monta taantumaa. Aina ne ovat kuitenkin loppuneet. Hän kerää rahaa kassaan noususuhdanteen aikana, vaihtaa koneensa uusiin taantuman aikana, koska silloin ei kukaan osta mitään ja hän saa uusinta uutta vanhoilla hinnoilla, tuotekehitys tekee uudet tuotesarjat ja päivittää vanhat, muu väki siivoaa vaikka hallia. Kun taantuma on ohi ja nousu alkaa, hän on valmiina vääntämään kahvasta, kun kilpailijat vasta kokoavat rivejään ja aloittavat tekemään sitä minkä hän teki jo paljon aikaisemmin. Tällaista toimintaa soisi näkevän myös laajemmin tämän koettelemuksen aikana.

Koska luit tämän loppuun, Sinua luultavasti kiinnostaa miten edustamasi yrityksen tuotantoa voisi tehostaa. Voin vartin etäpalaverissa kertoa kuinka pääset tuotannon digitalisaatiossa ja konemonitoroinnissa alkuun, ja mitä se voi yritykselle antaa. Pistä viestiä niin sovitaan aika. Yhteystiedot löytyvät näiltä sivuilta.

Scroll to Top